Počítač má umění rád I.

30. 03. 2017 9:36:02
Nové možnosti pro zobrazování reality i pocitů aneb hlína může být i virtuální. Úvodem krátký sci-fi horor, kterým vás uvedu do světů, kde je vše možné.

Obrazárna

Kastelánka zachřestila svazkem klíčů a zakřičela do chodby. "Nyní půjdeme do posledního místa prohlídky Kupeckého zámku. Do místní obrazárny... Prosím tudy."

Ještě vloni byl tento zámeček zcela bezvýznamný. V lednu zde dělníci při úpravě sklepení našli zavalenou místnost a v ní padesát dokonale zachovaných portrétů lidí ze 17. století a v životní velikosti... a o zájem médií i lidí bylo postaráno. Nejen zachovalost, ale i preciznost provedení malby, udivuje odborníky, prostě obrazy vypadají tak reálně, jako by na plátna někdo přilepil skutečné lidi...

---

Správkyně zámečku vešla do místního ateliéru, pozval ji sem jeden z domácích malířů restaurátorů. V místnosti bylo nezvyklé šero a kromě zvláštního obrovského přístroje uprostřed, stála tam jen dvě velká plátna. Jedno bylo bílé a druhé u zdi bylo přikryté černou plachtou. Strhla ji a vykřikla. Dívá se na před týdnem zmizelého doktora Ráže. Je v černém doktorském taláru a v ruce svírá nějakou starou kroniku a dívá se na ni. Bezděčně odskočila a chtěla odejít, jenže do místnosti právě vešel malíř. V jeho rukou není paleta, ale zbraň. Míří přímo na ni. "Neboj se, krásko,"zašeptal, "nebolí to a udělám tě věčně mladou a nesmrtelnou, jako jsou všechny mé obrazy, staneš se vévodkyní..." zasmál se .

"Vrah. . . Vy jste vrah!" slabě vykřikla.

"Pardón. Mýlíte se. Vrah nejsem. Tvořím umění. Všichni ti lidé na mých obrazech žijí." ukázal na doktora Ráže, "I ty budeš žít, ale jinak. Já jsem totiž vynalezl přístroj, který tvé trojdimenzionální tělo znění na dvojdimenzionální. Prostě stlačím tělo na plátno. Doslova ho tam přilepím a utlumím tím všechny životní pochody...něco jako zimní spánek...

"Ty si myslíš, že tu budu klidně stát a dívat se ?" zařvala.

"Ne. To si nemyslím. Silové pole zatím každého bezpečně přidrželo v pozici jakou já chci na obraze mít a moje puška je také pádný argument, jen nikdo z mých obrazů nic netušil a dobrovolně se mi převlékl do kostýmu, mysleli si, že mi budou jen stát modelem. No tak nebudeš vévodkyně, ale můj obraz současné ženy," pokrčil rameny a otočil se, aby zapnul přístroj podobající se obrovskému rentgenu.

Využila jeho nepozornosti. Vší silou kopla do skleněných dveří, vedoucích na zahradu. Nemohla uvěřit, že se jí to povedlo. Proběhla jimi ven. Cítila po sobě stékat proudy krve. . . musí utíkat k lidem. . . nesmí ji chytit. . . Raději vykrvácí, než být obraz... To byla její poslední myšlenka. . .

Jaká to bláznivá představa, dělat z lidí obrazy. Technologie virtuální, rozšířené a smíšené reality pomalu začínají dosahovat takové dokonalosti, že naopak v tomto "virtusvětě" umělcem vytvořené obrazy se budou stávat jakoby živými lidmi a reálnými věcmi.

Nové IT technologie vůbec přejí i umění - již několik let například existuje "virtuální hlína" Virtual Clay - tato hlína se chová jako opravdová - ono ve své podstatě výtvarník vlastně opravdu modeluje z hmoty, ale na rukou musí mít speciální rukavice vybavené senzory - jejich pomocí se do počítače přenáší umělcův pohyb a přímo na monitoru se vytváří díky chytrým modelovacím programům 3D socha či model nějaké věci. Ještě jsou i jiné hardwarové možnosti práce s virtuální hlínou - místo rukavice a modelování do hmoty může uživatel pohybovat ramenem speciálního zařízení PHANTOM Omni Haptic Device ze systému ClayTools, a tak na monitoru "vyrábět" sochu.

"Virtuální hlína" se používá při tvorbě 3D animovaných filmů, designérských modelů, ale i v medicíně pro tvorbu modelů orgánů i podob lidí podle lebky - tím se zabývá antropoložka Caroline Wilkinson a její kolegové z University of Manchester - Unit of Art in Medicine.

Do PC tedy můžete modelovat, ale monitor se už stává i plátnem, můžete na něj kreslit přímo prsty ... možností nových výtvarných technik přibývá.

Na druhou stranu se musíme smířit s tím, že nové technologie přejí nejen živým umělcům a my se budeme asi stále více setkávat s obrazy i sochami vytvořenými přímo roboty.

Ano, roboty podle instrukcí kreslí, malují i modelují sochy - originály i repliky slavných mistrů a "inteligentní" stroj dokáže vyrobit i takové umělecko-technické zvláštnosti jako jsou třeba japonské skládačky origami. Tak dovedný je upravený, ale jinak zcela běžný, průmyslový robot. Skládacího šikulku zkonstruovali profesor Matthew T. Mason z Computer Science and Robotics z Carnegie Mellon University (CMU) a hlavně Devin Balkcom z Robotics Institute a asistent na CMU.

Problém, aby stroj skládal origami, byl v tom, že ve výrobě průmyslový robot k materiálu, se kterým pracuje, přistupuje jako k pevnému, ale papír - hlavně při skládání se jeví nejenom jako pevná látka, ale i jako pružný, ohebný materiál. Konstruktéři toto vyřešili softwarově a stolním zařízením složeným z několika šablon a výsuvného úchytu, které umožňují konkrétní ohnutí a složení papíru. Rameno robota přitom není nijaké speciální, ale tvůrci použili "pohyblivou ruku" řadového průmyslového robota od firmy Adept Technology a rovněž vypracovali program pro jednotlivé skládačky. Zatím sice robot nedokáže složit ty nejsložitější figurky, ale to je jen prozatím. Jak se říká: "časy se mění a my s nimi" a mění se naše i stroje i samotné umění.

Tento autor pojal robota na origami zcela jinak – celý robot je skládačka

další zajímavé video antropoložky Caroline Wilkinson

Zítra:

Z jeskyně do jeskyně

Autor: Jita Splítková | čtvrtek 30.3.2017 9:36 | karma článku: 8.44 | přečteno: 188x

Další články blogera

Jita Splítková

Soros, migranti, platební karty a bezbřehá pomoc

EU solící, OSN velící a Soros těžící – migrantský obchodní trojúhelník. A daňový poplatník plačící.

29.11.2018 v 10:00 | Karma článku: 32.78 | Přečteno: 1073 |

Jita Splítková

Feministky vymknuté z kuchyní šílí

Šílí nejen feministky i neinformovaní a placení a hlupáci. Proč? Oč se jedná? O ratifikaci Istanbulské úmluvy. Pokud by ji parlament ratifikoval, dopustil by se skoro vlastizrady. Nejsou to silná slova? Ne. Předkládám důkaz.

24.10.2018 v 13:59 | Karma článku: 42.29 | Přečteno: 2299 |

Jita Splítková

Manželství už jen svazek dvou lidí -Ano? Ne!

Manželství dvou lidí? Ne. Ano, jsme rozmanití a různí a to s sebou přináší, že prostě nemůže mít každý všechno, nač se umane.

19.10.2018 v 11:31 | Karma článku: 38.81 | Přečteno: 1583 |

Jita Splítková

Ó ta slova!

Slova milá, slova slušná, slova bojovná, slova sprostá – vše jsou jen slova a jejich volba není někdy náhodná. Třeba nevinné slovo kráva...

16.10.2018 v 14:47 | Karma článku: 14.52 | Přečteno: 356 |

Další články z rubriky Věda

Petr Bajnar

Freudovské přeřeknutí

Ačkoli jsem si svůj poslední článek v rubrice Věda „O lidské (ne)inteligenci“ pro kontrolu dvakrát četl, přesto jsem v něm napsal větu: "Ve zvířatech bude vidět jen zdroj výživných bílkovin a ne LIDSKOU bytost".

18.2.2019 v 16:50 | Karma článku: 11.53 | Přečteno: 417 | Diskuse

Dana Tenzler

Chemie v jezírku - tajuplné bublinky v ledu

Jak se dostanou do ledu bubliny a proč se objevují jen někdy? Na vině je chemie a biologie, která neodpočívá ani v zimě. (délka blogu 5 min.)

18.2.2019 v 8:00 | Karma článku: 16.48 | Přečteno: 269 | Diskuse

Jan Mestan

'Zapomenutý' článek H. G. Owena

V roce 1976 vyšel dlouhý text H. G. Owena, který jej publikoval v magazínu Philosophical Transactions of The Royal Society A Mathematical Physical and Engineering Sciences. Owen se v něm zabývá myšlenkou expandující Země.

17.2.2019 v 18:20 | Karma článku: 11.80 | Přečteno: 212 | Diskuse

Julius Maksa

Jak nejlépe zabránit na dálnici jízdě v protisměru?

V pátek se staly dvě dopravní nehody na českých dálnicích, způsobené řidiči jedoucími v protisměru. Pomůže umístění nové dopravní značky? Neexistuje lepší značení, které by nebylo možné přehlédnout? Jedno řešení bych měl.

16.2.2019 v 14:15 | Karma článku: 38.95 | Přečteno: 3211 | Diskuse

Dana Tenzler

Planckova hvězda - teoretický pohled do černé díry

Co se stane s hmotou, která spadla do tzv. černé díry? Od určitého bodu její dráhy její osud už nemůžeme pozorovat. Věda má naštěstí ještě jiné možnosti, jak vysvětlit procesy, které nejsou vidět. (délka blogu 15 min.)

14.2.2019 v 8:00 | Karma článku: 26.60 | Přečteno: 1042 | Diskuse
Počet článků 185 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 640

Literátka, výtvarnice, fotografka, básnířka, popularizátorka vědy a techniky. Vyšly jí čtyři knihy - Mýty v zrcadle vědy a fantazie, Po stopách tajemných umělců a záhadných pokladů, Na konci kolejí, Pronajmu svět Zn. Virtuální. Měla řadu samostatných výstav po celé ČR. Od roku 1997 vydávala na Netu různé e-ziny zaměřené na sci-fi, techniku a vědu. Zelós (1997-2000), Universum (2000 - 2004), Futurologie (2003 -2009). V letech 2000- 2004 pracovala pro e-zin Neviditelný pes. Do roku 2010 publikovala vědecko-populární články snad ve všech seriózních novinách a časopisech. V současné době se převážně věnuje psaní beletrie a to sci-fi, focení a digitální grafice.

http://sciafant.blogspot.cz/

http://vasagita.blogspot.cz/

Najdete na iDNES.cz