Doprava budoucnosti se zatím nekoná

V sedmdesátých letech 20. století se časopisy hemžily prognózami, že v roce 2000 auta už skoro vymizí i silnice se tím pádem stanou nepotřebnými a my budeme jezdit cestou i necestou ve vznášedlech. Nestalo se tak.

 

V roce 1920 si zase američtí vizionáři budoucích trendů mysleli, že auta budou nahrazena letadly. V Los Angeles architekti předvedli maketu obytného domu na jehož střeše mělo být letiště. Přistávací plocha měla být dlouhá 300 metrů.

Zde současná vize vzdušné dopravy

 

To stále ještě nic není oproti představám o automobilech, co vznikaly v padesátých letech. V tomto období byli všichni okouzlení atomovou energií a podle prognostiků i techniků se měla v blízké budoucnosti vyrábět auta na atomový pohon. Ano, skutečně každé autíčko - tedy poměrně obrovské auto si mělo vzadu místo motoru vozit svůj maličký atomový reaktor. A nebyly to představy nějakých netechnicky vzdělaných snílků nebo spisovatelů sci-fi. Automobilka Ford měla už dokonce v roce 1958 vypracovaný model takového auta - byl to poměrně známý Ford Nucleon. To by byly automobilové karamboly, raději nedomyslet.

 

Téměř v žádném vozidlu, které se mělo stát tím pravým dopravním prostředkem v budoucnosti, se nikdo nesvezl. Ano, bylo pár výjimek - jako třeba vznášedla Piasecki Aircraft, používané US Army kolem roku 1957, ale masově se nezavedla, jejich provoz byl neuvěřitelně drahý

 

V současné době se nevytvářejí modely atomových aut, ale rovnou do prodeje přicházejí opravdu pitoreskní dopravní prostředky, které zazáří, udiví a zmizí.

 

 Dívám se například na obrázek ekologického auta Eclectic od monacké firmy Venturi Automobiles a téměř nevěřím vlastním očím - ten ze střechy trčící větrník, to jsem už přeci někdy viděla! Kde to bylo? Ano, už si vzpomínám, když jsem byla malá, měla jsem autíčko, které bylo poháněno velkým větrníkem. Hračku mi někdo jako dítěti ukradl, důkaz jeho existence tedy nemám, je jen v mé paměti… a teď taková auta, která budou mít jako jeden z energetických zdrojů malý trojramenný větrník, skutečně na silnicích uvidíme … Skutečně? Kdepak, ale pár slov si o něm můžeme povědět.

Elektromobil Eclectic se poprvé představil na výstavě Paris Motor Show v roce 2006 a jeho prodej začal v roce 2008. Ovšem cena až 24 000 € předurčila jeho osud.

 Autíčko vypadá velmi legračně a připomíná tak trochu koňskou drožku na kolečkách nebo první automobily. Vepředu je místo pouze pro řidiče a vzadu pro dva pasažéry a i vzhledem k tomu, že nemá dveře jízda v něm, hlavně v zimě, cestujícím možná připomene pocity, jaké zažívali naši předci při jízdě koňmi taženými vozy. Na rozdíl od kočárů, o vytápění interiéru Eclecticu je postaráno a karoserie je vyrobena z kompozitních materiálů a dveře nakonec lze doobjednat.

Eclectic má možnost pro svůj malý elektromotor o 22 koňských silách využít tři zdroje dodávky proudu - první je zcela běžné dobíjení baterii ze zásuvky. Baterie jsou akumulační hybridní nikl-metal a takto klasicky se dobíjejí pět hodin, jejich životnost je 2 500 nabíjecích cyklů nebo deset let a váží 108 kilo (celková váha auta je 350kg).

Další možností, jak získat energii jsou, solární baterie umístěné na střeše vozu. Zabírají plochu 2,5 metrů čtverečných a jejich zajímavostí je, že jsou poloprůsvitné. Solární zdroj se nezapíná a nevypíná, ale pracuje a akumuluje energii nepřetržitě - to je velká výhoda, protože autíčko se tak zadarmo sytí sluneční energií, i když jen stojí na parkovišti. Konstruktéři dokonce předpokládají, že pokud bude Eclectic parkovat a solární baterie budou dobité, tak bude moci dodávat energii do elektrické sítě - což by mohlo pomoci v tzv. špičkách, kdy odběr elektřiny najednou prudce vzroste. Musím se tomu bezděky usmát. Kolik by těch autíček asi muselo být, aby si mohlo pár domácností posvítit.

Třetím zdrojem, ze kterého motor získává elektrickou energii, měla být miniaturní větrná elektrárna, ten legrační větrníček.

Nabité baterie umožní při maximální rychlosti 50 km/h dojezd do padesáti kilometrů. Za den naakumulovaná sluneční energie jízdu ještě prodlouží o dalších 7 kilometrů, a pokud ještě pořád nejste doma či u zásuvky a fouká silný vítr, tak na střeše vztyčíte větrník a energie dodávaná touto elektrárničkou bude postačovat ještě na dalších 15 kilometrů. Pokud ještě nebudete doma, tak už nezbývá nic jiného, než zavolat odtahovou službu. Eclectic nezažil žádnou slávu a úspěch, možná kdyby ho prodávali jako vozidlo pro hráče golfu. Na silnicích to vůbec není bezpečné auto. Navíc k realizaci větrníčku nějak nedošlo.

 

Kdo se zajímá o auta, dobře ví, že značka Venturi se neprezentuje jen tímto vozítkem, mohou se pochlubit i prvním na světě sériovým závodním elektromobilem - Fétish, vybaveným hi-tech technologiemi, který vytvořili společně s Intelem. Například zde použitá bezdrátová technologie přenosu dat WiMAX umožní řidiči být informován o celém systému motoru i o bateriích.

 

 

Hlavní chloubou Venturi je Venturi VBB a opravdu to není žádné pomalé legrační vozítko.

 

 

Autor: Jita Splítková | úterý 3.5.2016 11:00 | karma článku: 13,89 | přečteno: 306x
  • Další články autora

Jita Splítková

Nechci na západ ani na východ

21.3.2019 v 10:10 | Karma: 32,00

Jita Splítková

Ó ta slova!

16.10.2018 v 14:47 | Karma: 15,37

Jita Splítková

Bouře ve sklenici vody nebo?

20.9.2018 v 18:46 | Karma: 26,48

Jita Splítková

Ženštiny ženám

11.9.2018 v 14:33 | Karma: 31,87

Jita Splítková

Udávají, tedy jsou

10.9.2018 v 9:47 | Karma: 32,11

Jita Splítková

Tragikomický hrdina Babčenko.

5.6.2018 v 13:07 | Karma: 22,98

Jita Splítková

Něco tady smrdí

3.3.2018 v 18:12 | Karma: 43,73

Jita Splítková

Hledala počítačové brouky

25.2.2018 v 10:15 | Karma: 15,91
  • Počet článků 190
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 708x
Literátka, výtvarnice, fotografka, básnířka, popularizátorka vědy a techniky. Vyšly jí čtyři knihy - Mýty v zrcadle vědy a fantazie, Po stopách tajemných umělců a záhadných pokladů, Na konci kolejí, Pronajmu svět Zn. Virtuální. Měla řadu samostatných výstav po celé ČR. Od roku 1997 vydávala na Netu různé e-ziny zaměřené na sci-fi, techniku a vědu. Zelós (1997-2000), Universum (2000 - 2004), Futurologie (2003 -2009). V letech 2000- 2004 pracovala pro e-zin Neviditelný pes. Do roku 2010 publikovala vědecko-populární články snad ve všech seriózních novinách a časopisech. V současné době se převážně věnuje psaní beletrie a to sci-fi, focení a digitální grafice.

http://sciafant.blogspot.cz/

http://vasagita.blogspot.cz/